sobota, 10 października 2015

Ameryka Łacińska na mapie świata. Jak Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę?


W sobotę, 10 października 2015 roku odbyła się uroczysta inauguracja projektu „Piaskownica uniwersytecka: Ameryka Łacińska dla najmłodszych”. Projekt w ramach 200-lecia Uniwersytetu Warszawskiego został przygotowany w Centrum Studiów Latynoamerykańskich CESLA UW.      



W poczet „studentów” przyjęliśmy dziś równo 50 młodych słuchaczy. Najmłodsza studentka skończyła niedawno 3 lata, a najstarsi zainteresowani Ameryką Łacińską – aż 11. Dziewczynki otrzymały Indeks Młodej Latynoamerykanistki, chłopcy – Indeks Młodego Latynoamerykanisty. Indeks w trakcie kolejnych spotkań będzie się wypełniał wpisami i pieczątkami, jak na uniwersytecie przystało.     


Spotkanie rozpoczęliśmy wprowadzeniem dotyczącym samego Uniwersytetu Warszawskiego, który niedługo obchodzić będzie swoje dwusetne urodziny. Dzieci odpowiadały na pytania i dzieliły się pierwszymi wrażeniami z pobytu na wyższej uczelni. Najbardziej podobało się młodym uczestnikom to, że jest dużo krzeseł w jednej sali, jest cicho i że są pomniki [w Auli Libertadores stoją dwa popiersia wyzwolicieli Ameryki Łacińskiej]. Na pytanie, co to właściwie jest „uniwersytet” padło wiele interesujących odpowiedzi, wśród nich taka, że to duża szkoła dla najwyższych, albo że idzie się tam po to, żeby potem dostać dobrą pracę.                                                                                                                     
Temat pierwszych zajęć to: „Ameryka Łacińska na mapie świata. Jak Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę?”. Dzieci próbowały znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego właściwie Ameryka jest „łacińska” (choć – jak słusznie zauważyła 4-letnia Hania – wcale nie mówi się tam po łacinie!), a potem poznały kilka krajów. Ustalono, że w Argentynie tańczy się tango (a nie mango, jak proponował Jaś z trzeciego rzędu), że Leo Messi pochodzi z Argentyny, a Luis Suárez z Urugwaju. Zarówno dzieci, jak i dorośli mieli kłopot z ustaleniem, ile razy Brazylia zdobyła puchar w mistrzostwach w piłce nożnej, ostatecznie – dzięki podpowiedzi jednego z młodych kibiców – wszyscy się zgodziliśmy, że Brazylia zdobyła mistrzostwo „najwięcej razy”. Dzieci dowiedziały się także jak nazywają się stolice państw latynoamerykańskich (chociaż nazwa Lima czasem myliła się z… lamą), a wiedza ta przydała się do zajęć warsztatowych, podczas których na mapie trzeba było wskazać poszczególne państwa, podpisać ich stolice i dopasować flagi. Wszyscy uczyli się też piosenki po hiszpańsku, poznając przy okazji przydatne hiszpańskie słowa, najgłośniej zaś śpiewali… dorośli. Kolorowanie portretu Krzysztofa Kolumba,  statku Kolumba oraz lamy i kapibary zakończyło dzisiejsze spotkanie. Wszyscy wyszli uśmiechnięci, ściskając w rękach nowo otrzymane Indeksy.
JGB&MSz 





 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz